Cum folosim pronumele CAREVA?

Deseori observăm în comunicarea orală și cea scrisă utilizarea greșită a pronumelui careva.  Iată despre ce contexte este vorba:

  • Am observat careva abateri de compartament la acest elev.
  • Se pare că a existat careva problemă în funcționarea corectă a sistemului.
  • La raportul anual  s-a vorbit de careva sume care au trezit bănuieli celor prezenți.
  • Studenții au avut careva întrebări.

Se pare că acest careva este o calchiere din rusă:  какие-то, какой-то, какие-либо etc.: în „am avut careva întrebări” se recunoaşte foarte bine modelul „у нас были какие-то вопросы”, „o careva problemă” derivă din „какая-то проблема”, „careva abateri” – din „какие-либо нарушения”.

Să nu uităm că careva este un pronume nehotărât, sinonim cu cineva, vreunul, oricare. De regulă, se foloseşte în legătură cu o persoană necunoscută, pe care vorbitorul nu o identifică numind-o concret. Pentru că este pronume, e greșit să-l folosim ca adjectiv, care caracterizează un substantiv și  nu-l înlocuiește. Nimeni nu va spune “cineva nereguli” sau “cineva întrebări”. DEX-ul prezintă următoarea definiție:

CAREVÁ pron. nehot. Indiferent care; cineva; vreunul; oricare.

Așadar, în enunțurile prezentate mai  sus este suficient să folosim doar articolul nehotărât sau el poate lipsi chiar(în cazul enunțului 3 de mai jos), iar pronumele careva poate fi înlocuit cu: niște, o, anumite, oarecare etc și vom spune:

  • Am observat niște abateri de compartament la acest elev.
  • Se pare că a existat o problemă în funcționarea corectă a sistemului.
  • La raportul anual, s-a vorbit de sume care au trezit bănuieli celor prezenți.
  • Studenții au avut anumite întrebări.

dar

  •  Ştie careva (= cineva, vreunul) la ce oră avem ședința?
  • Careva din colegi a anunțat direcția despre conflictul de la ora de matematică.

 

Să vorbim corect!

2 responses to “Cum folosim pronumele CAREVA?

  1. Mulțumim! Foarte util.

  2. Buna. As dori sa stiu daca ai fi de acord sa pui un banner cu site’ul meu la tine pe blog iar eu te adaug la lista mea de bloguri la care lucrez. Daca esti de acord astep sa imi raspunzi pe email: deneclintit@yahoo.com
    Fii binecuvantat! Site’ul meu este http://www.neclintit.com

Lasă un comentariu