Scrierea corectă a omofonelor NEAM / NE-AM

      NEAM se scrie fără cratimă, deoarece are un înțeles deplin: substantiv, comun, singular, neutru, nearticulat.

De exemplu:

Voi face din tine un neam mare și te voi binecuvânta; îți voi face un nume mare și vei fi o binecuvântare. (Facerea 12:2)

Să nu-ți faci chip cioplit, nici vreo înfățișare a lucrurilor care sunt sus în ceruri sau jos pe pământ, sau în apele mai de jos decât pământul. Să nu te închini înaintea lor și să nu le slujesti; căci Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc nelegiuirea părinților în copii, până la al treilea și la al patrulea neam al celor ce Mă urăsc și Mă îndur până la al miilea neam de cei ce Mă iubesc și păzesc poruncile Mele.(Exod 20:4-6)

     NE-AM se scrie cu cratimă, căci indică două cuvinte care se rostesc într-o singură silabă:

ne-pronume personal, persoana I singular, cazul acuzativ, forma neaccentuată;

am –verbul auxiliar a avea care servește la formarea timpului perfect compus și a modului condițional.

De exemplu:

De când am auzit lucrul acesta, ni s-a tăiat inima și toti ne-am pierdut nădejdea înaintea voastră; căci Domnul Dumnezeul vostru este Dumnezeu sus în ceruri și jos pe pământ. (Iosua 2:11)

Dimpotrivă, ne-am arătat blânzi în mijlocul vostru, ca o doică ce-și crește cu drag copiii. (1Tesaloniceni 2:7)

Dacă ne-am judeca singuri, n-am fi judecați. (1Corinteni 11:31)

Lasă un răspuns

