Daily Archives: decembrie 17, 2008

A se strădui sau a se stărui?

    În acest articol vreau să  analizez una  din greşelile pe care le folosim în exprimare. Este vorba de verbul ”  a  stărui ” şi verbul ” a se strădui„. Deşi se pare că au scriere aproape identică , ele au ,totuşi, sensuri diferite. Greşeala pe care o facem noi este că le folosim unul în locul celuilalt. De exemplu: Eu mă voi stărui să ajung la timp. DEX-ul dă următoarea definiţie pentru verbul a se stărui:  1) a da dovadã de insistentã; a insista. 2) a pãstra statornicie (în actiuni, atitudini sau sentimente); a sta cu fermitate pe aceeasi pozitie; a persista; a persevera; a insista.  Tot acelaşi dicţionar dă următoarea definiţie pentru verbul  a strădui a depune multã silinţã sau ostenealã.     

 Deci , vedem că au sensuri diferite şi trebuie folosite corect în contexte diferite.  În enunţul de mai sus verbul nu este utilizat corect, varianta corectă ar fi: Eu mă voi strădui să  ajung la timp, fiindcă el se referă la faptul de a depune eforturi pentru a face ceva. Cel de al doilea verb poate fi utilizat în următorul context: Stărui de părinţi ca să-mi permită să merg în excursie, adică insist ca părinţii să -mi permită să merg în excursie.  O altă diferenţă este că  verbul a se strădui este reflexiv.În articolele ulterioare voi analiza alte greşeli de exprimare şi de scriere . Fie ca cu toţii să ţinem cont de ele şi să vorbim corect.