Capcanele ortografiei(aţi, a-ţi)

Aţi (forma scurtă a verbului aveţi) se scrie  astfel , pentru că este un cuvânt cu sens deplin. Este verb auxiliar care serveşte la formarea timpului trecut (perfect compus) şi a modului condiţional.

De exemplu:   

Iosif şi-a adus aminte de visurile, pe care le visase cu privire la ei şi le-a zis: „Voi sunteţi iscoade, aţi venit numai ca să cercetaţi locurile slabe ale ţării.”

A-ţi se scrie prin cratimă , căci reprezintă două cuvinte ce se rostesc într-o silabă: a- prepoziţie cu care se formează infinitivul şi  –ţipronume personal, pers. II, sg, cazul Dativ, forma neaccentuată.

De exemplu:

Dacă pofteşti, stăpâne, pot a-ţi cânta şi alte cântece frumoase.”

12 responses to “Capcanele ortografiei(aţi, a-ţi)

  1. Exemplul dat de voi ca fiind greșit, este foarte corect. Ia mai studiați încă o dată, utitați-vă mai atent…
    Cât despre al doilea exemplu e cam tras de păr. Nu cred că în limba românească vorbită există o astfel de turnură de frază. Poate prin Moldova să se vorbească așa, dar pe aici…ioc!

  2. Errată: uitați-vă…(e vorba de exemplul cu Iosif)

  3. ghenadiana

    În exemplul cu Iosif cuvîntul „aţi „este ortografiat corect. Citeşte atent diferenţierea pe care am dat-o în definiţie. Aici nu este vorba de verb la infinitiv ca să fie scris prin cratimă, ci e vorba de perfectul compus al verbului.

  4. ghenadiana

    Este adevărat că se utilizează mai rar, dar eu nu am prezentat o formă care se vorbeşte prin România sau Moldova, ci diferenţierea omofonă pe care o oferă dicţionarul ortografic românesc.

  5. Hm, hm, mai pe șleau spus, ai construit un model artificial în care să-ți iasă pasiența greșelii…N-ar fi mai bine să pescuiești greșelile chiar din lucrările corectate? Așa ar fi mai autentic. Nu de alta, dar e vorba de limbajul uzual, vorbit de vorbitori vii ai limbii(ca să folosesc o tautologie), nu de un limbaj păsăresc inexistent.
    Apoi explicația dată pentru exemplul lui cu Iosif, tot nu este corectă. Auxiliarul nu are sens deplin!!! De-aia se numește auxiliar, fiindcă intră în structura unor timpuri compuse. Verbele ‘a fi’ și ‘a avea’ sunt auxiliare numai în acest caz !!! Trebuie să vă gândiți la o altă explicație, mai inteligibilă, ca pentru cineva care nu cunoaște atât de bine gramatica, ca tine, care pretinde că are o asemenea știință.

  6. ghenadiana

    Dragă tagore6699, verifică gramatica sau ortografia limbii române şi vei vedea că ceea ce am prezentat este corect . Exemplul cu Iosif este corect, din moment ce este vorba acolo de verbul auxiliar „a avea”(aşa cum ai spus şi tu), care contribuie la formarea perfectului compus (aţi venit; conjugă verbul a veni la perfect compus şi vei vedea), venit este participiul verbului de conjugat şi aţi este verbul auxialiar cu care acesta se conjugă. Cînd am zis că are sens deplin , m-am referit la verbul a avea, în comparaţie cu omofonul său. Nu înţeleg de ce insişti atît din moment ce explicaţiile pe care le dau nu sunt ceva care susţin numai eu sau sunt invenţii ale mele , verifică şi alte surse şi vei vedea. Şi nici nu înţeleg de ce-mi reproşezi cu obrăznicie astfel de lucruri, mai ales că nu pretind că le ştiu pe toate, ci intenţionez prin astfel de articole să contribui la valorificarea limbii române pe care trebuie să o folosim corect. E rea intenţia mea?

  7. Sunt de acord cu exemplele în care s-a scris, unde e corect şi unde e greşit. Dar totodată, sunt de acord cu tagore6699 când susţine că exemplele trebuie să fie mai simple, mai adesea utilizate. De ce să nu spunem:
    – Aţi înţeles ce trebuie să faceţi azi?
    şi
    – A-ţi asuma responsabilitatea pentru faptele tale demonstrează tărie de caracter (de exemplu, am scris şi eu prima propoziţie care mi-a venit).
    În opinia mea, problema „a-ţi” poate fi rezolvată prin utilizarea verbelor la modul conjunctiv, de exemplu „sa-ţi asumi responsabilitatea”… Simplu, nu? De ce trebuie să ne complicăm comunicarea, care şi aşa abundă de greşeli, de toate felurile…?

  8. Sigur că puteam să prezint exemple mai uzuale, dar intenţia mea a fost să aduc exemple din Scripturi.

  9. Felicitari Tatiana!!!, foarte bune exemplele. Avem nevoie de exemple usoare , reale, practice din viata de zi cu zi.

  10. Mă bucur că vă sunt utile exemplele și explicațiile! Mă numesc Diana.

  11. Cum ar fi corect? ce a-ti mai facut? sau ce ati mai facut?

  12. corect este: ce ați mai făcut?

Lasă un răspuns

