Capcanele ortografiei (ce-l / cel)

Omofonele ce-l / cel produc  deseori confuzii.   Pentru a le deosebi , trebuie să ţinem cont de următoarele:

  • scriem ce-l prin cratimă atunci cînd este vorba de două cuvinte ce se rostesc într-o silabă comună: ce-pronume relativ, l-pronume personal, pers.IIIsg, masc, forma neaccentuată.

De exemplu:      Cine primeşte învăţătura în Cuvânt să facă parte din toate bunurile lui şi celui ce-l învaţă. Cuvîntul subliniat se rosteşte într-o silabă , căci ce este pronume relativ, iar -l este forma neaccentuată a pronumelui personal îl la masc.pers.III.

  • scriem cel într-un singur cuvînt , deoarece este vorba de articolul demonstrativ-adjectival.

De exemplu:      Dumnezeu a făcut cei doi mari luminători, şi anume: luminătorul cel mai mare ca să stăpânească ziua  şi luminătorul cel mai mic ca să stăpânească noaptea; a făcut şi stelele.

5 responses to “Capcanele ortografiei (ce-l / cel)

  1. Foarte bine venita aceasta interventie dar, dat fiind ca este prezentat un singur caz, este lacunara. Unii ar putea crede ca este vorba despre o exceptie. De aceea imi permit sa va sugerez sa completati acest articol cu „cei/ce-i”, „ati/a-ti”, „sau/s-au”, „credeti/crede-ti” etc.

  2. imi plac articolele acestea.. te ajuta la romana si la examen😀.

  3. Mă bucur că -ţi sunt utile!

  4. Mulţumesc de completare, dar mi-am propus să prezint doar cîte o pereche de ortograme. Vezi şi alte articole similare.

  5. Pe unele din ele le-am explicat deja, pe altele le voi explica.

Lasă un răspuns

