Capcanele ortografiei ( mi-i , mii)

   O altă confuzie este cea creată de omogramele: mi-i  şi mii. Cum să  le deosebim şi să le scriem corect în contexte ?

Ortogama mi-i se scrie prin cratimă atunci cînd avem rostirea împreună a două cuvinte : mi-pronume personal, persoana I, singular, forma neaccentuată şi i-verbul  a fi la modul indicativ, timpul prezent, forma scurtă.

De exemplu: ” Le dispreţuiesc!…nu voi trăi în veci… Lasă-mă , căci doar o suflare mi-i viaţa ” (Iov 7: 16). Este vorba aici despre foarma neaccentuată a pronumelui personal (eu-persoana I, singular , cazul dativ) şi forma scurtă a verbului a fi la timpul prezent.             

  Ortograma mii  se scrie fără cratimă cînd este  numeral cardinal.

De exemplu:   ”  Iosua a luat aproape cinci mii de oameni, şi i-a pus la pîndă între Betel şi Ai, la apus de cetate „ (Iosua 8: 12).

Lasă un răspuns

