Cum să alegi cărţile bune?

  lectura-11 

     Fiindcă lucrez în învăţămînt, am observat de mai mult timp o problemă cu care ne confruntăm noi: elevilor nu le place să citească. Aleg mai bine să petreacă timp cu prietenii, să stea în faţa computerului pentru a se juca în jocuri virtuale sau a comunica prin chat cu colegii, să hoinărească ore întregi sau pur şi simplu să nu facă nimic. Şi lucrurile acestea afectează foarte mult gîndirea lor, atitudinea lor faţă de autorităţi,  felul lor de exprimare, nivelul lor intelectual. Sunt tot mai puţini elevi cărora le place să citească, au cărţi preferate, o fac regulat, merg la bibliotecă săptămînal. Dar aici este un mare pericol: atenţie la ce citeşti!!!! La acest aspect aş vrea să mă refer în continuare: după ce criterii se califică o carte bună şi cum să faci alegerea corectă cînd vrei să citeşti o carte.

1. Informează-te cine este autorul cărţii , ce tip de literatură  a scris. Aceasta îţi va inspira încredere în ceea ce scrie el. În caz că nu-l cunoşti, nu înseamnă că nu trebuie să o citeşti. După lectură vei putea să-ţi faci o impresie dacă este bună cartea sau  nu.

2. Vezi ce idei promovează cartea. Dacă este o carte care promovează valori sănătoase ca: dragostea, bunătatea, respectul, ajutorul reciproc, comunicarea, moralitatea, etc, atunci se merită să o citeşti. Dar dacă este o carte cu nonvalori, o carte care propagă deschis imoralitatea, indecenţa, lipsă de orice pudoare, exprimare indecentă,etc,  e bine să ne gîndim înainte de  a  o citi, pentru că învăţăturile pe care ţi le oferă ea îţi poate afecta fără să observi gîndirea ta care mai  apoi afectează şi  acţiunile tale. La una din lecţii, i-am întrebat pe elevi  care este cartea citită recent, una din eleve a spus :”Codul lui Da Vinci”, o carte care desfigurează persoana Domnului Isus şi care profanează lucrurile sfinte , apoi  a motivat că i-a plăcut şi crede că nu este nimic rău în aceasta. De-a lungul anilor au existat cărţi bune şi cărţi rele, unele au învăţături, lecţii de viaţă şi exemple frumoase, altele prezintă doar lucruri inestetice mascate.

3. Cum îţi poate transforma caracterul cartea pe care o citeşti? Este necesar să observat cum am devenit după ce am citit cartea respectivă, ce s-a modificat în interiorul meu, cum gîndesc, ce atitudini am. Trebuie să fie o carte care îţi face binele şi nu răul, o carte  pe care s-o poţi recomanda şi altora ca să le facă şi lor bine. Citind o operă în care personajul principal este o persoană arogantă, egoistă, amorală, dar prezentat ca model, erou pozitiv, ai tendinţa să te asemeni cu el. Mai ales îmi pare rău de cei ce citesc  opere de doi bani, romane de bulevard, etc, fără nici o  cenzură.

4.O carte bună este acea carte care te face să revii mereu la ea!!! Citind o astfel de carte, nu poţi să nu revii la ea, pentru că înglobează adevăruri frumoase. Îţi place  datorită conţinutului ei , modul de tratare a subiectului, sfaturile pe care ţi le oferă.

 Vreau să dau exemplu de o carte care cuprinde toate calităţile enumerate mai sus, este vorba de BIBLIA, cartea mea preferată. Ea  are un autor deosebit care este  Dumnezeu, vrednic de toată încrederea . Ea a rezistat timpului, a fost actuală în toate vremurile şi pentru toţi oamenii. Biblia sau Sfînta Scriptură este o carte plină de adevăruri şi valori date oamenilor să le însuşească . Dar, cel mai primordial, este cartea ce descrie persoana  şi lucrarea Domnului Isus Hristos care mi-a schimbat viaţa şi anume mi-a dat un viitor şi  o nădejde,  m-a făcut să-mi schimb priorităţile, să am un scop bine definit şi să vreau să trăiesc aşa cum mă învaţă El , spre salvarea sufletului meu cînd a ales să moară pentru păcatele mele. Este cartea  de care nu mă plictisesc niciodată şi vreau să revin la ea zilnic, o savurez , deoarece este izvorul vieţii, din care am nevoie să beau ca să-mi perfecţionez caracterul . În plus, este cartea care îmi este ghid în viaţă, ea îmi indică ce trebuie să fac ca să-mi fie bine, de ce să mă feresc, cum  să pot fi utilă celuilalt şi mediului în care trăiesc, mă ajută cînd sunt în impas, îmi este ” o candelă pentru picioarele mele”, fiindcă îmi arată cum şi unde să merg. De aceea cred că Biblia este cartea de care are nevoie omenirea!!! Ea este cartea pe care se merită să o citeşti!!!   Dacă nu ai citit-o încă, te motivez chiar acum să faci rost de ea (nu este un deficit) şi s-o citeşti!!!

Lasă un răspuns

